חיפוש

דברים שחובה להכין לטקס גילוי מצבה

טקס גילוי מצבה, כמו טקסי אבלות אחרים, נועדו, בין היתר – לתמוך במעבר מחיים למוות, ולהפך.

ישנו שינוי ברור וניכר בנסיבות החיים, וכעת על הנפש להשלים את המעגל.

מנהגי האבלות השונים, יכולים לתמוך בזה – באם משתמשים בהם נכונה.

בכתבה זו נסקור אי אילו דברים שכדאי להכין לטקס גילוי מצבה.

 

מה הם טקסים הנובעים מההלכה היהודית?

ההלכה היהודית מניבה אי אילו טקסים הקשורים לעילוי נשמת הנפטר וכיבוד זכרו, וחלקם מתחילים עוד מהרגע הראשון לאחר תום טקס ההלוויה. בהינתן מועד זה, המשפחה או המקורבים יכולים לקבל מחברה קדישא דף שיש בו מספר תאריכים. התאריכים ימנו את תעריך העלייה לקבל בתום השבעה, כמו גם מועד המגיע כשלושים יום מפטירתו של הנפטר, מועד טקס גילוי המצבה. כך שהדבר הראשון שיש "להכין", הוא כמובן ווידוא קבלת דף זה.

 

אילו מנהגי אבלות נוספים מומלצים מטעם חברה קדישא?

דף המתקבל מטעם חברה קדישא יכיל גם מספר מנהגי אבלות שהמשפחה או המקורבים יכולים לבחור לקיים, אם זה מהדהד וחיוני להם בתהליך האבל וההשלמה שלהם. בין אם מדובר על הימנעות ממקלחת, מגילוח, מאיפור, מתספורת, מלישון במיטה וכן הלאה. וזה עוד בשלב השבעה. שלב טקס גילוי המצבה יכול להגיע מספר שבועות לאחר מכן. עם תום השבעה, המקורבים והמשפחה יכולים לבחור לעלות לקבר הטרי שעדיין אין לו מצבה, ולקיים מנהגים נוספים. כשהמועד הבא, המהווה את מנהג טקס גילוי המציבה, מגיע כשלושים יום מתאריך הפטירה.

 

מהו טקס גילוי מצבה?

במסגרתו של טקס גילוי המצבה, המקורבים והמשפחה יכולים לבחור לעלות אל הקבר כדי לגלות את המצבה. על כן שמו של הטקס. על פי הנוהג, המצבה אמורה להיות מותקנת על ידי העוסקים בדבר כמספר ימים לפני הטקס. במהלך טקס גילוי המציבה נאמרת תפילת קדיש פעם נוספת, בין מנהגים נוספים. עוד טרם הטקס, יש להכין עבורו כמובן את המצבה. המצבה נבחרת מטעם המשפחה או המקורבים. כאשר הכוונה כאן היא האבן או השיש ממנה המצבה עשויה, כמו גם למלל נוסף מעבר "למלל סטנדרטי", כמו גם לאופן בה ייכתב.

 

אילו סימבולים יש בטקס גילוי מצבה?

יש הרואים בטקס גילוי המצבה, כטקס מרגש ביותר. אנחנו יכולים לראות מדוע ניתן לחשוב כך. ראשית, מועדו הוא כשלושים יום ממועד הפטירה. משמע, לאחר השלמת מילוי הירח. יש לכך כמה סימבולים, כמו לדוגמה – השלמה. ואור בחשיכה. אם מסתכלים על מנהגי ההתאבלות כדרך להשלים מעגל, הרי ניתן לראות כיצד טקס גילוי המצבה משלב סימבולים שכמו יכולים לדבר עם הלא-מודע ולהכין אותו ללידה מחדש. שכן, כל השלמת מעגל מאפשרת לידה מחדש, וכוללת בתוכה מוות, או השלמה של הישן.

 

אילו דברים כדאי להכין לטקס גילוי מצבה?

מבחינה לוגיסטית, יש מספר דברים שניתן להכין מראש עבור טקס גילוי מצבה. ניתן לוודא כי יש הנחיה לטקס (בין אם של דמות דתית או רוחנית כלשהי או אחד מהמקורבים), מערכת הגברה (באם רואים לכך צורך), דפי קדיש מנוילנים שיש בהם נוסח עם הנצחת הנפטר, פריטי הצללה או מחסה מתנאי מזג האוויר בחלקת הקבר. כמו גם פריטים לוגיסטיים נוספים הקשורים לסידורי ישיבה, מים, פרחים להנחה על הקבר וכן הלאה. וכמובן, להכין את המצבה לקראת הטקס, מבחינת ענייני ניקיון, כיסוי, וכן הלאה.

קברים

 

באותו נושא