חיפוש

מי רשאי לקבל פטור ממס הכנסה?

כמעט כולנו משלמים מס הכנסה לאורך כל חיינו בנאמנות, אך יש להכיר כי ישנם מצבים רפואיים שונים המביאים עימם הקלה משמעותית במיסים, בדמות פטור ממס הכנסה. על מנת לדעת האם אתם רשאים לקבל פטור ממס הכנסה או רשאים לקבל החזר בגין פטור שהייתם זכאים לו בעבר אך לא נהניתם ממנו בפועל, המשיכו לקרוא.

 

מי רשאי לקבל את הפטור?

אם אתם שואלים את עצמך מי זכאי לפטור ממס הכנסה, כעת תקבלו תשובה – מי שיש לו הכנסה חייבת במס, וסובל מבעיה רפואית המזכה אותו בנכות רפואית. הנכות הרפואית הנחשבת לצורך בירור זכאות לפטור הינה נכות רפואית משוקללת, ועל אחוזיה לעמוד על 90% ומעלה.

לצורך בירור אחוזי הנכות הרפואית המשוקללת ניתן להיכנס לאתר המוסד לביטוח לאומי ולהיעזר במחשבון ייעודי לחישוב. יש לשים לב שאתם מתייחסים לנכות רפואית, ולא תפקודית. כמו כן, יש לשקלל את מכלול הנכויות הרפואיות שנקבעו לכם, וכך להגיע לנכות הרפואית המשוקללת.

עם זאת, אחוזי הנכות הרפואית המשוקללת הם לא תנאי יחיד, אלא על תקופת הנכות להתפרש על תקופה של 185 ימים ומעלה. לכן, במידה והנכות הרפואית שלכם נקבעה לצמיתות למשל, אתם זכאים לפטור. בניגוד לכך, אם הנכות הרפאית המשוקללת שלכם עולה על 90% אך מאידך נקבעה לתקופה של 184 ימים ומטה, לא תהיו זכאים לפטור ממס הכנסה.

יש לציין שגם במידה ולא עמדת בתנאי הזכות היבשים לפטור, ניתן לפנות לרשות המיסים ולבקש לבוא פני וועדה רפואית ייחודית של מס הכנסה, אשר ביכולתה לקבוע זכאות לפטור באופן חריג, ולמרות שאין עמידה בתנאים הנזכרים מעלה.

 

איך מגישים בקשה לקבלת פטור ממס הכנסה?

זה יותר פשוט משחשבתם. במידה ואתם מוצאים את עצמכם זכאים, ניתן למלא טופס ייעודי של רשות המיסים בבקשה לקבלת פטור ממס הכנסה. לטופס יש לצרף את המסמכים הנדרשים על גביו, ולהגישו לרשות המיסים באמצעות האזור האישי באתר רשות המיסים, או באופן פיזי בלשכת פקיד השומה הקרובה לביתכם.

במידה ואתם חפצים בהימנעות מבירוקרטיה, ישנם גורמים שישמחו לסייע, בניהם גורמי סיוע ממשלתיים וכן גורמי סיוע פרטיים שיעזרו לכם בהתמודדות בדרך לקבלת הפטור.

 

קבלת החזרי מס

במידה והייתם זכאים לפטור כבר בשנים עברו אך לא קיבלתם אותו בפועל, תוכלו להגיש בקשה (גם כאן, באמצעות האתר או משרדי פקיד השומה) לקבלת החזרי מס. החזרי המס יכולים להגיע לסכומים גדולים. הזכאות להחזר נשמרת עד 7 שנים אחורה, לכן כדאי להזדרז בבירור הזכאות.

 

סיכום

על מנת שלא תשלמו מס שאתם פטורים ממנו ביתר, כדאי לבדוק בהקדם האפשרי האם אתם זכאים לפטור, ו/או להחזרי מס בגין זכאות לפטור בשנות מס שחלפו. את הבדיקה יש לבצע על בסיס תנאי הזכאות הנזכרים למעלה, בעצמכם או בסיוע אחד הגורמים.

צנצנת עם מטבעות

 

באותו נושא